Czy autentyczność jest trendy?
Oczywiście chciałabym, żeby tak było. A jednocześnie chciałabym, żeby autentyczność była czymś więcej. Więcej niż sezonową modą czy nawet nieco dłuższym trendem.
Chciałabym, żeby stała się nowym językiem biznesu. Jeśli nie jedynym, to przynajmniej jednym z wielu języków w jakich mówimy o swojej działalności.
Językiem, który jest dostępny i naturalny.
Językiem, w którym mówimy o tym, co robimy. I dlaczego to robimy. I o tym, kim jesteśmy.
Chciałabym, żebyśmy budując swoją markę osobistą i firmową, opierali ją na tym, co jest w nas – żywe i prawdziwe.
Ale nie o tym jest ta notatka.
W moim odczuciu autentyczność (w biznesie, w komunikacji własnej marki i zupełnie na co dzień – w życiu) wpisuje się w pewien szerszy kontekst kulturowy.
Kontekst kulturowy rozumiany najszerzej jak się da, jako to, co nas otacza i co nas kształtuje.
Bo chociaż idziemy własną drogą, nie żyjemy w próżni. Różne prądy myślowe oraz kulturowe i społeczne trendy wywierają na nas wpływ.
Możemy nie analizować dyskursów i narracji, w których jesteśmy zanurzeni. Możemy ich nie nazywać.
Często jednak wyczuwamy je intuicyjnie (jedne z nich nas przyciągają, inne odpychają).
A nasze wybory i pragnienia w jakimś stopniu splatają się z tym, co się dzieje wokół nas. Z tym, co nas inspiruje, przyciąga. Z tym, co nas otacza.
Trendy, które w moim odczuciu współgrają z autentycznością. I książki.
Na użytek własny i jako ćwiczenie umysłowe zebrałam kilka trendów kulturowych, które moim zdaniem współgrają z autentycznością.
Przy każdym trendzie kulturowym umieszczam lektury.
Początkowo chciałam omówić każdą z tych książek w dwóch zdaniach. To się nie udało. Kiedy zaczynałam pisać, zdania wypływały z mojej głowy z prędkością letniego deszczu. Zdecydowane, szybkie i nie do powstrzymania. Tych zdań mam już trochę. Zachowam je do następnego wpisu, gdzie przedstawię kilka najważniejszych dla mnie książek.
Kiedy zaczęłam pisać o tych książkach, szybko stało się jasne, że to nie tylko trendy, które wpłynęły na moje myślenie o autentyczności i w jakiś sposób nadały kształt książce „Autentyczność przyciąga”. To również prądy myślowe i filozofie życiowe, które mnie kształtują i wpływają na mój sposób myślenia: o czasie, o rzeczach, o sobie i innych, o świecie.
Dlatego poświęcę im osobny wpis.
Ale tylko tym najważniejszym.
Z racji czereśniowych okoliczności przyrody można je nazwać książkami na lato.
Ale wolę je nazywać książkami na życie.
————————————-
Jeśli znasz inne wartościowe książki na temat wymienionych przeze mnie trendów – podziel się nimi w komentarzu. Koniecznie.
————————————-
Trendy związane ze spowolnieniem życia:
*slow life
*minimalizm
*prostota (upraszczanie życia)
KSIĄŻKI:
Carl Honoré „Pochwała powolności. Jak zwolnić tempo i cieszyć się życiem”
Anna Mularczyk-Meyer „Minimalizm po polsku, czyli jak uczynić życie prostszym”
Anna Mularczyk-Meyer „Minimalizm dla zaawansowanych, czyli jak uczynić życie jeszcze prostszym”
John C. Parkin „Filozofia F**k it, czyli jak osiągnąć spokój ducha”
Leo Babuta „Minimalizm. Żyj zgodnie z filozofią minimalistyczną”
Leo Babuta „Książeczka minimalisty. Prosty przewodnik szczęśliwego człowieka”
O minimalizmie w moim wydaniu oraz o książce Anny Mularczyk-Meyer „Minimalizm po polsku”, którą uważam za najlepszą pozycję na tej liście, pisałam już w notatce: Moja lista rzeczy do niezrobienia. Więcej moich przemyśleń na ten temat już wkrótce.
Trendy związane ze zmianą podejścia do gospodarki:
*zrównoważony rozwój i ekologia
*ekonomia współpracy
*ruch no logo (alterglobalizm)
KSIĄŻKI:
Naomi Klein „No logo”
Jennie Dielemans „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”
Martín Caparrós „Głód”
Ten temat wrócił do mnie jak bumerang w ostatnich dniach. Martín Caparrós, autor „Głodu” dosłownie rzucił mi go w twarz.
I musiałam zareagować. Cała ta część zasługuje jednak na osobną notatkę.
Trendy związane z rozwojem osobistym:
*coaching
*samorozwój
*NVC (Nonviolent Communication, czyli komunikacja na poziomie potrzeb — bez użycia przemocy),
*work-life balance (utrzymywanie harmonii między pracą a życiem)
KSIĄŻKI:
Jenny Rogers „Coaching”
Anne Scoular „Coaching biznesowy. Przewodnik”
Tony Stoltzfus „Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha?”
Brené Brown „Dary niedoskonałości. Jak przestać się przejmować tym, kim powinniśmy być, i zaakceptować to, kim jesteśmy”
Brené Brown „Z wielką odwagą. Jak odwaga bycia wrażliwym zmienia to, jak żyjemy i kochamy, jakimi jesteśmy rodzicami i jak przewodzimy”
Beata Pawlikowska „W dżungli życia”
Marshall B. Rosenberg „Porozumienie bez przemocy. O języku serca”
Samych książek na temat coachingu są dzikie ilości. Wymieniłam tylko te, z którymi miałam okazję się zetknąć.
Co dla mnie samej zaskakujące, mój długi i bolesny – jak się później okazało – proces zadawania sobie ważnych pytań nastąpił za sprawą książki Beaty Pawlikowskiej „W dżungli życia”. Teraz nazywam ją książką coachingową, wtedy nawet nie znałam tego słowa. Od tamtego czasu przeczytałam więcej książek, niektóre z nich były lepsze od książki Pawlikowskiej. Ale wdzięczność wobec tej książki i tego, co we mnie uruchomiła pozostała. Dlatego umieściłam ją na tej liście.
O Brené Brown mogę pisać bez końca. Bez końca też mogę ją cytować (co zresztą robią często na profilu Autentyczny Copywriting na Facjacie Bielkiej). Musiałam więc poświęcić jej również notatkę: Co łączy autentyczność z niedoskonałością?
Trendy związane z pracą i rozwojem biznesowym:
*antykariera
*marketing 3.0 (marketing wartości)
*klasa kreatywna
*innerpreneurs (przedsiębiorcy, którzy przez swoją działalność chcą zarabiać na życie, jednocześnie przyczyniając się do rozwoju siebie i świata)
*empatia i współpraca w biznesie związana szczególnie z kręgami i sieciami kobiecych biznesów
KSIĄŻKI:
Rick Jarow „Antykariera. W poszukiwaniu pracy życia”
Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan „Marketing 3.0”
Richard Florida „Narodziny klasy kreatywnej”
Julia Cameron „Droga Artysty. Jak wyzwolić w sobie twórcę”
Dorothea Brande „Będę pisarzem”
Osho „Kreatywność, uwolnij swą wewnętrzną moc”
Clarissa Pinkola Estes „Biegnąca z wilkami. Archetyp Dzikiej Kobiety w mitach i legendach”
John Gerzema, Michael D’Antonio „Doktryna Ateny. Jak kobiety (oraz mężczyźni, którzy myślą jak kobiety) będą rządzić światem”
Agata Dutkowska „Jak założyć własny biznes. Okruchy, iskierki, fajerwerki”
To temat rzeka i mój ulubiony trend. A z pewnością temat, do którego najczęściej sięgam w ramach NOTATEK O PISANIU.
„Droga Artysty” stanowi w nim najjaśniejszy punkt (i niewyczerpane źródło cytatów oraz kopniaków i głasków dla mnie samej). O tej książce pisałam w NOTATKACH: Czy mogę polecić jakąś książkę o copywritingu? oraz Perfekcjonizm i pisanie.
A o kreatywności i pisaniu, właściwie piszę cały czas, ale tutaj inspiracje, które uważam za najważniejsze:
————————-
A teraz pytanie do ciebie:
Które z tych trendów są ci najbliższe?
A może znasz inne książki, które pokazują / omawiają / wywracają do góry nogami wymienione przeze mnie trendy?
Książki o minimalizmie i prostocie? O coachingu i szeroko pojętym samorozwoju? O poszukiwaniu swojej drogi, o twórczości i rozwoju w biznesie? Książki pokazujące nowe podejście do gospodarki? Akcentujące zrównoważony rozwój, uwzględniające perspektywę ekologiczną?
A może któraś z wymienionych przeze mnie książek wywarła na ciebie wpływ, dała ci do myślenia, a nawet sprawiła, że inaczej patrzysz na rzeczywistość?
Napisz w komentarzu.